En revolution for kvinder

Billede af to kvinder i badedragt, der holder hånd. Billedet er gammeldags og illustrerer den kvindelige revolution. Gammel o.b. logo i højre hjørne



Kan du forestille dig et liv uden tamponer? At du på visse dage ikke kan svømme eller gå i din stramme yndlingskjole, som i stedet må blive hængende i skabet. I mere end 60 år har o.b.® været en vigtig del af millioner af kvinders tilværelse og et symbol på selvsikkerhed. Læs mere om, hvordan o.b.® konceptet blev til, og hvilken rolle en kvindelig gynækolog og passioneret svømmer spillede for udviklingen af dette ikoniske produkt. Billede af en tidligere version af o.b. emballage. Den er gul og brun med striber.

I 1947 falder den tyske ingeniør dr. Carl Hahn over en reklame for tamponer i et amerikansk magasin og bliver omgående fyr og flamme: Et sådant hygiejneprodukt findes slet ikke på det tyske marked, og ved at lancere det vil han revolutionere kvinders hygiejne. Han bliver bakket op af advokaten dr. Heinz Mittag og, hvad vigtigere er, af dr. Judith Esser – en kvindelig gynækolog og entusiastisk svømmer, som tager hånd om den lægefaglige rådgivning. Hun har ikke kun en professionel interesse i at forbedre kvinders liv, men også en stærk personlig motivation til at finde et alternativ til de store bind, der fandtes i 1940'erne – så hun kan svømme hver dag!

I fællesskab udvikler disse tre pionerer o.b.® tamponen. Navnet beskriver bogstaveligt talt deres idé, idet o.b.® er en forkortelse for "ohne Binde", som på tysk betyder "uden bind". Man valgte at bruge forkortelsen for at give produktet et diskret, moderne og smart navn. Og forkortelsen skulle vise sig at blive en succes – både fordi o.b.® blev så populært, men også fordi o.b.® takket være det korte navn er blevet synonymt med tamponer i mange lande!